I vår tid brukes gamle industrihaller til kulturhus og leiligheter, og industriens formspråk benyttes i økende grad i kunst og design.
Telemarksgalleriet holder selv til i en gammel industrihall, og industrihistorien som formet Notodden og Rjukan som by er nå blitt en del av UNESCO Verdensarv.
Kunstneriske skildringer av og med industri har en lang tradisjon i norsk kunstliv. På begynnelsen av 1900-tallet ble arbeideren skildret med kraft og styrke. På 1930-tallet malte kunstnere som Arne Ekeland og Reidar Aulie industriarbeideren med en politisk undertone, og på 1970 og 80-tallet fikk det industrielle et eget spillerom i kunsten da industriens produkter ble benyttet direkte i kunstnerisk arbeid.
I dag blir det industrielle brukt stadig mer i kunst og design, og det industrielle uttrykket er nærmest blitt en egen estetikk. Utstillingen ønsker å undersøke industriens formspråk og hvorfor stilen er så populær i vår samtid.
Teksten er tatt fra Lysbuen, Telemarksgalleriet.